Het is niet altijd eenvoudig om bovenaan in de Google lijsten te komen. Dit is heel erg afhankelijk van het overig aanbod. Dat komt omdat er voor veel branches ook veel websites zijn die al langer in de lucht zijn en die met hetzelfde zoekwoord (willen) worden gevonden. Het beste is om zo specifiek mogelijk te zoeken. Het kost tijd om hoog in de rangorde te komen. En wat ook belangrijk is, hoe beter een site wordt bezocht hoe sneller je stijgt in de lijst.
Maar dat is een beetje het kip ei verhaal.
Voor Webbouw Friesland is bewust de naam van de provincie en stad toegevoegd in de teksten, zodat als mensen zoeken op “Website laten maken in Friesland” Webbouw Friesland wel gevonden wordt, maar als je zoekt op “Website laten maken” de site niet direct bovenaan zal verschijnen, omdat er heel veel grote aanbieders zijn die voorrang krijgen. Daarnaast hebben grote bedrijven voldoende budget om te adverteren bij Google, wat hun positie nog eens verstevigt.

Het is belangrijk dat de woorden of zinnetjes waarop je gevonden wilt worden ook voorkomen in de tekst. En het liefst in titels. Vetgedrukt helpt ook enigszins.

In het algemeen geldt: Hoe unieker een term is, des te beter het is. Bij het vinden van bijvoorbeeld een voetbalcoach zullen de meeste mensen de naam van hun provincie of stad/dorp gebruiken om iemand uit de buurt te vinden.
Het is bij Google al lang niet meer mogelijk is om een lijstje in te dienen met zoektermen. Vroeger was dat wel zo, maar daar werd misbruik van gemaakt en nu kijkt Google meer naar de inhoud van de pagina’s. Alleen woorden die in de tekst staan (en dus bij voorkeur in de titels staan) komen in aanmerking voor een zoekopdracht.

Wat nog kan helpen is dat je een blog toevoegt aan je site. Dat maakt de site interactiever. Met interessante artikelen. Vinden mensen vaak leuk en maakt je site bekender.